Ebike átalakítás:
Fiatalabb koromban sokat jártam társaimmal csomagos túrázóként a világot kerékpárral. Dombságaink, középhegységeink után a Kárpátok, Dolomitok, Alpok, majd a Kaukázus, Tien-San, Pamír, Kunlun, Karakoram, Himalája hágói és Tibet fennsíkja következtek.
Kerékpártúráimon a magam lelki-fizikai állapotán kívül nagy gondot kellett fordítanom a „technika” felkészítésére. Egy-egy 2-3 hónapos ázsiai úton – messze a civilizációtól – nem sok kerékpárüzletre és szervizre számíthat az ember.
Akkoriban a kerékpáros túráimon az ebike átalakítás és annak használata nem jöhetett szóba, mert egyrészről
Ezek mára már megváltoztak:
Ahogy megfogalmazódott az igény részemről egy kis beépített „körhátszélre”, elkezdtem megvizsgálni a lehetőségeket. Mérnök emberként túráimon is mindig arra törekedtem, hogy a felszerelésem legyen megbízható és az anyagilag elérhető legmagasabb műszaki színvonalat képviselje.
Ezzel a szemlélettel néztem körbe az ebike piacot és megfogalmaztam magamnak néhány olyan alapvető kritériumot, amit fontosnak tartottam. Gyorsan be kellett látnom, hogy a felállított követelményrendszerem a felső kategóriás elektromos kerékpárok jellemzői. Ez drasztikusan lecsökkentette a választékot és persze a lehetőségeimet is.
A leendő elektromos kerékpárommal szemben felállított követelményeim:
Hamar kiderült számomra, hogy a fenti tulajdonságokkal felvértezett gyári ebike-ok az 1-3 milliós árcédulájukkal kiesnek az érdeklődési körömből. Ráadásul a gyári megoldások –egyébként szép– vázba integrált akkumulátorai -a méret korlátok miatt- jellemzően mindössze 3-400, de maximum is csak 6-700 Wh-nyi energiatárolásra képesek, valamint a gyári sebességlimit, azaz a 25 km/h sebesség felett megszűnő elektromos rásegítés feloldása nehézkes és költséges, vagy egyszerűen lehetetlen.
Mivel a felállított követelményrendszeremen nem szerettem volna enyhíteni el kellett gondolkodnom, hogyan tudom drasztikusan csökkenteni a költségeimet. Ezen a ponton jutottam arra a felismerésre, hogy a meglévő bringámat kellene átalakítanom. Szerencsére ehhez a megoldáshoz segítségül hívhattam egy kínai gyártó, a Tongsheng TSDZ2 (ill. ma már TSDZ2B és TSDZ8) típusú motorját. /Persze a kínai ipar termékei sokunkban sokféle emlékeket ébreszthetnek, de az biztos, hogy a mai kínai ipar nem azonos az akár 5-10 évvel ezelőttivel sem. Ráadásul a világ egyik leggyorsabban fejlődő gazdaságáról van szó, amelynek egyik húzóágazata – azaz az elektromos autógyártás a hozzá kapcsolódó csúcstechnológiás akkumulátorgyártással és elektromotor gyártással – épp mostanában készül térdre kényszeríteni az európai autógyártást./
A Tongsheng, az integrált nyomatékszenzoros motorvezérlésű középmotorjaival évek óta jelen van a piacon – mára már harmadik generációs fejlesztésüket kínálják -, kiforrott, bevált technológiát képviselnek. Motorjaik mind teljesítményben, mind pedig nyomatékban a legerősebb gyári elektromos kerékpárok motorjaival vetekednek (sok esetben meg is haladják azokat) és velük ellentétben a 25km/h-ás sebességlimit a saját vezérlő menüjéből feloldható. Ár/érték arányuk kimagasló.
Pozitívumként elmondható még a gyártóról, hogy teljes alkatrész ellátottságot biztosít termékeihez, ami egy elektromechanikus rendszer esetén nem elhanyagolandó dolog.
Ebike átalakítás elvégzésére kiváló választás ezen motorok alkalmazása, ezért a Tongsheng TSDZ2 48V 500W-os motorral történő átépítés mellett döntöttem. Kerékpáromra felkerült még egy 48V 20Ah-ás (1kWh-ás) akkupakk, ami 91db NCR18650B Panasonic cellát tartalmaz. Fontos kiemelni – ahogy korábban is írtam -, hogy a méregdrága gyári elektromos kerékpárokba extrém esetben is többnyire csak ezen akkumulátor kapacitás mindössze 60-70%-át tudják beépíteni.
Az átépítést követő első próbaút teljesen ledöbbentett. Dunabogdányi házunkból gyakorlatilag az ajtón kilépve csak egy meredek emelkedőn felfelé lehet elindulni. Az immár turbósított bringám úgy repített fel az első meredeken, hogy nem akartam elhinni. Annyira belelkesedtem, hogy egyből – csak úgy papucsban – végig feltekertem a hegyünk (Kutya-hegy) legtetejére. A közel 3 km hosszú meredek emelkedőn kb. 10 percig tekertem felfelé. Ekkor még a kerékpár végsebességét nem tapasztaltam meg, csak a bődületes erejét éreztem. Leereszkedve a hegyről, sík úton is kipróbáltam. Ekkor jött a következő döbbenet, hogy gyakorlatilag erőlködés nélkül hosszútávon tartható a 38 km/h sebesség (1×9 sebességes 27,5”- os Mountain Bike, 42-11T áttétellel).
A következő időszakban a család és a barátok kerékpárjainak átépítése következett, mert valahogy „fertőzővé” vált a dolog…
A régi bringám turbósítása maximálisan megfelelt az elvárásaimnak. Motor teljesítményben, nyomatékban, akkumulátor kapacitásban a gyári elektromos kerékpárokat megszégyenítő végeredmény született a kifizetendő összeg töredékéért. Az általam átépített kerékpárok közül néhány már túl van a 4500 km-es menetteljesítményen, természetesen 0 meghibásodással.
A saját magamon, valamint a közvetlen környezetemben tapasztalt lelkesedés inspirált ezen weboldal és a TurbóBringa Műhely életre keltésében. A műhelyt családi vállalkozásként üzemeltetjük feleségemmel, Ő a vállalkozás pénzügyeit és a webshopban történő vásárlások menedzselését intézi, én a beszerzéseket és átépítéseket végzem.
A weboldalon – ha magad szeretnéd az átépítést elvégezni – megrendelheted saját bringád turbósításához az alkatrészeket. Amennyiben inkább az átépítést is ránk bíznád, a TurbóBringa Műhely ezt elvégzi helyetted!
A középmotoros, nyomatékszenzoros erőforrással szerelt elektromos kerékpárok a kategória felső szegmensét képviselik, ezen elektromos kerékpárok fejlettebb technológiával rendelkeznek, használatuk lenyűgöző kerékpáros élményt nyújt.
Műhelyünk éppen ezért kizárólag csak ebbe a szegmensbe tartozó átépítőkészleteket forgalmazza és ezen átépítőkészleteket alkalmazza a hagyományos kerékpárok turbósítására is.
Köszönöm, hogy elolvastad: Koncz Csaba